Forum Barcelona 2004 | Español | English | herramientas Inici Mapa de continguts Buscador Mida textMida text text petita 11px text mitjana 14px text gran 17px

Actualitat > Entrevistes > Xavier Maristany

Entrevistes

Xavier Maristany
Totes les entrevistes



#fun_eti('entr_entrevistas')#
L'entrevista


 
20/05/2004

Xavier Maristany


Entrevista amb Xavier Maristany, director del projecte El fil harmònic
El fil harmònic és un concert i una festa que forma part de Sistemes de senyals, un projecte del Fòrum Barcelona 2004. El concert es farà el 19 de juny del 2004, 20h. Plaça Catalunya.

Ets el director d’El fil harmònic, que està dins del projecte Sistemes de senyals del Fòrum Barcelona 2004. M’expliques de què tracta El fil harmònic?
El fil harmònic és un projecte que integra moltes coses, la música –bàsicament és música, un concert– i molts altres elements. Per mi n’hi ha un, sobretot, que és importantíssim: el fet que sigui un punt de trobada entre molta gent molt diferent d’arreu de la ciutat. El fil harmònic és un projecte molt diferent en tots els sentits: pel que fa a edats, nivells, interessos, instruments, etc.

Qui són els intèrprets? Què vol dir que hi ha diferents nivells?
Hi ha intèrprets de totes les menes, de totes les edats, de tots els nivells i de totes les procedències: hi ha gent que ve de la música clàssica, n’hi ha que ve d’escoles o de bandes de música, de la música tradicional catalana, amb gralles, tarotes, timbals, etc. Qualsevol persona que sàpiga llegir mitjanament bé una partitura i que tingui interès a participar en aquest esdeveniment per sentir-se tocant i interpretant alhora la mateixa partitura amb tanta gent pot demanar de col·laborar-hi.

Quin és el recorregut d’El fil harmònic i quin missatge voleu donar al món?
Comencem a la plaça de Catalunya a les vuit del vespre reunint-nos unes mil persones, que després baixarem la Rambla i ens trobarem al Moll de la Fusta amb 1.500 persones més; en total serem unes tres mil, calculo. Al Moll ens espera tota la federació de bandes de Catalunya, 500 persones de cors i la banda municipal de Barcelona, i fem el gran concert final, de nou a dos quarts de deu. Quan ja s’acaba tot, quan es pon el sol, a dos quarts de deu de la nit del 19 de juny, es porta la música a una barca, ens endinsem a la mar en direcció al Fòrum, en direcció al món, com una ofrena musical que Barcelona fa al planeta.


Pel que m’expliques, la participació en El fil harmònic està oberta a qualsevol persona... De quina manera el ciutadà pot participar en aquest projecte?
Tenim una pàgina web informativa, www.elfilharmonic.com, i a partir d’allí qui vulgui es pot posar en contacte amb nosaltres la idea és que qualsevol ciutadà, qualsevol, s’hi pugui integrar. Ho hem organitzat com l’arrel d’un arbre que comença en qualsevol punt de Barcelona.


Qui és l’autor de les partitures d’El fil harmònic? Quin tipus de música sentirem?
El compositor sóc jo, i la música (sempre és molt difícil parlar del tipus de música que s’interpreta, sobretot quan parles de tu mateix) està basada en motius, en idees, en modes d’arrel tradicional catalana, però se n’aparta: és una creació pròpia, perquè jo sóc un compositor que vinc més aviat de la clàssica i del jazz. Reuneixo molts mons al mateix temps, i en la partitura he tingut en compte tots els mons que integren El fil harmònic, des de nens de set anys fins a avis, des d’instruments que poden saber tocar, relativament, persones que no siguin grans professionals fins als de la banda municipal o la Big Band del Taller de Músics o d’escoles que són agrupacions molt més potents. La idea de la partitura és que en aquest mateix món es puguin integrar molts instruments, moltes cultures i moltes sonoritats diferents.

Quins són els instruments d’El fil harmònic?
D’instruments hi ha bàsicament els que vulgui la gent, perquè la partitura l’he adaptat a pràcticament tots els que existeixen. Evidentment, hi ha una limitació que per mi és una de les gràcies d’El fil harmònic, que és que són instruments que poden sonar al carrer –evidentment, no vindran a tocar ni un piano de cua ni un contrabaix.
Sonaran bàsicament instruments de vent i instruments de percussió, a part de totes les corals que s’hi han apuntat. Sobretot, hi haurà des de la música de banda tradicional (clarinets, saxos, trompetes, trombons, tubes, etcètera) fins a la música tradicional catalana (gralles, tarotes, tibles, tenores, flabiols, etcètera): per un dia, tots aquests mons coexistiran; en les meves partitures normalment ja coincideixen, però d’una manera tan gran mai no ho havia pogut fer.A més, per mi a El fil harmònic hi ha un altre punt d’interès, que és la invasió de l’espai públic: la gent es trobarà el carrer i veurem molts músics tocant en un lloc on normalment no es toca música.

De quina manera enllaça aquest projecte amb els valors del Fòrum Barcelona 2004?
El fil harmònic té tres eixos fonamentals, que per mi són bàsics, i s’hi resumeix molt la idea. Hi ha un primer eix, que per mi gairebé és el fonamental d’El fil harmònic, perquè sóc músic, i és que sigui un concert: estem obsessionats, jo i la gent i els músics que hi treballem, a aconseguir que sigui un concert que soni molt bé, que soni molt bonic i que la gent s’ho passi molt bé tocant.
El segon element, que per mi és importantíssim per al Fòrum i per a El fil harmònic, és que vol ser un punt de trobada de les diferents cultures musicals que existeixen a la ciutat: qui vingui a tocar s’ho podrà passar molt bé al costat d’algú altre, sentirà unes sonoritats que mai no ha sentit i que poden coexistir en un mateix espai.
Hi ha un tercer element que a mi també em sembla bàsic en el Fòrum, i és la reivindicació de la pau. El text que canten els cors que hi ha al Moll de la Fusta, l’he escrit només amb la paraula pau en setanta idiomes diferents, i és una reivindicació que tots podem viure en pau, tocant, coexistint i interpretant una partitura en el mateix espai.

Què creus que s’espera del Fòrum, un cop acabat?
Jo espero que sigui com el que he dit ara d’El fil harmònic: que sigui un punt on es trobi molta gent molt diferent i que hi prengui part activa, és a dir, que el públic no miri el que passa i prou –que també és una possibilitat–, sinó que se senti part del Fòrum, que se senti part d’El fil harmònic. Tot l’esdeveniment artístic, tot l’esdeveniment cultural, no només l’ha de tirar endavant una de les parts, la part artística, la part que exposa –ja sigui una partitura en el meu cas, o un text teatral, o una coreografia, o el que sigui–, sinó que la protagonista ha de ser Barcelona, tant el públic com els intèrprets. Per mi això és el més important del Fòrum, que tots ens considerem intèrprets d’aquest gran espectacle.

Zona Multimèdia

< Anteriores
Siguientes >

El projecte El fil harmònic i el Fòrum
El test

El test
Un lloc per viure / visitar
A mi m’agradaria viure a la Lluna, almenys un temps curt, però m’agradaria.
El millor invent
La música.
Què volia ser de petit?
Sona reiteratiu, però sempre he volgut ser músic.
Què es posa per dormir?
Res, em tapo amb les mantes i poca cosa més.
Un somni
Volar, l’he tingut sempre des de petit i continuo tenint-lo.
Plat preferit
El bacallà a la llauna, sens dubte.
Una mania
Jutjar els altres.
El que més li molesta
La intolerància.
Sent admiració per...
Poques coses; en tot cas, per gent que no és coneguda: mai no he estat fan de ningú i no crec que ho sigui. M’agraden les coses poc conegudes.
Una dita
«És millor parlar que pegar.»